Article: AN0001985Updated: 26.01.2019
Smyslem procesu Release management je:
- Definovat a odsouhlasit se zákazníkem i všemi stakeholdery plán nasazení změn do produkce.
- Zajistit, že každý release obsahuje všechny potřebné komponenty, které jsou vzájemně kompatibilní.
- Zajistit vyškolení uživatelů a transfer znalosti k týmům, které budou nové služby provozovat.
Proces nasazení do produkce je dle ITIL v3 prováděn v kroku Coordinate implementation procesu Change management. V tomto kroku následuje proces Release management po procesu Test management. ObjectGears nabízí v modelu IT následující proces splňující požadavky ITIL a představující efektivní způsob řízeného nasazení do produkce.
Každý Změnový požadavek je přiřazen k určitému Release, u něhož se určí Prostředí, jehož se týká, naplánuje se v Harmonogramu a definuje balíček (Release package), který má být nasazen. Release package definuje, jaké verze jakých konfiguračních položek mají být nasazeny, aby byla zajištěna integrita Releasu (úplnost konfiguračních položek a jejich kompatibilita).
Při návrhu plánu nasazení změn se potkáme s následujícími situacemi:
- Hodně změn obsažených v jednom release - vede nutně k mnoha závislostem, které se obtížně řídí. Problém vzniklý při release je pak těžké přiřadit ke konkrétní změně, která ho způsobila.
- Málo změn v jednom release - znamená ve výsledku časově náročnou činnost (za daný časový úsek se nasadí méně změn) a plýtvání zdroji, které se na release podílejí.
Řešením je rozdělení releasů na několik typů, které se liší svou komplexitou a četností. Níže uvedená tabulka představuje příklad. V konkrétní společnosti bude upravena dle potřeb organizace.
Typ release |
Popis release |
Typ změny, kterou může obsahovat |
Hlavní release |
Předem plánovaný. Frekvence jednou za čtvrt roku. |
Typ A, B, C |
Vedlejší release |
Předem plánovaný. Frekvence jednou za dva týdny. |
Typ B, C |
Nouzový release |
Neplánovaný. Určený pro nasazení nouzových oprav. |
Emergency (Hot fix) |
S typem release pak souvisí typ změny, která v něm může být nasazena.
Změna |
Popis |
Typ A |
Postihuje celý systém dané služby. Má široké závislosti a dopady do dalších systémů. |
Typ B |
Postihuje část systému dané služby. Má omezené vazby na další systémy. |
Typ C |
Postihuje jednotlivé funkce dané služby. Nemá vazbu na další systémy. |
Emergency (Hot fix) |
Řeší obnovení kontinuity služby po předchozí změně, která zapříčinila omezení služby. |
V procesu vystupuje několik rolí. Aktivity procesu zachycuje následující schéma.