Článek: AN0001586Aktualizováno:: 21.09.2018
Smyslem procesu Change management je:
- Standardizace procedur pro efektivní a rychlé provedení potřebných změn.
- Podchycení všech provedených změn v systému pro Configuration management.
- Optimalizace rizik spojených se změnami.
Cílem procesu Change management je:
- Reagovat na měnící se požadavky businessu při maximalizaci hodnot, minimalizaci počtu incidentů, výpadků a oprav.
- Reagovat na změnové požadavky businessu i IT, které sladí poskytované IT služby a potřeby businessu.
Change management proces by měl zajistit evidenci vše změn, jejich zhodnocení, autorizaci, prioritizaci, plánování, testování, implementaci, dokumentaci a revizi. Více informací naleznete v ITIL v3 - Service transition.
Proces Change management se vztahuje na veškeré služby, jejich komponenty a dokumentaci. Každá organizace by při implementaci měla definovat typ změn, které procesem Change management nebudou řízeny. Např.
- Změny mnohem většího rozsahu než pouhá změna služby (např. zásadní organizační změny). Ty však mohou vést k souvisejícím jednotlivým změnám, které již proces Change management pokryje.
- Operativní změny jako oprava tiskárny či PC
Change management má rozhraní na řadu ostatních IT procesů, ať už z oblasti IT Service Management (ITSM) nebo jiných oblastí (Programme and project management, Sourcing).
Rozlišujeme následující typy změn:
|
Typ změny |
|
Normální změna. |
|
Standardní (předschválená) změna. Změna je realizována jako katalogový požadavek v procesu Request fulfilment. |
|
Nouzová změna (Emergency change). Změna je realizována za účelem obnovení služby. Naléhavost změny často neumožňuje normální proces autorizace. |
Autorizace změny
Způsob autorizace změny je vhodné navázat na:
- míru rizika
- finanční náročnost
- míru jejího dopadu.
Příklad:
Popis změny |
Autorizace |
Drobná změna téměř bez viditelného dopadu na živatele |
Lokální (např. manažer týmu Databázových administrátorů). |
Změna s lokálním dopadem |
CAB (Change Advisory Board) nebo ECAB (Emergency CAB) |
Změna týkající se několika služeb nebo s dopadem na celá oddělení. |
IT management |
Změna s vysokým rizikem/finanční náročností/dopadem na business. |
Business Executive Board |
Change Advisory Board asistuje při posuzování a prioritizaci změn. Potenciálními účastníky jsou (konkrétní složení může být pro různé změny různé):
- Uživatelé
- Aplikační správci
- Service desk
- Infrastructure teams (Servers, Telco)
- IT security
- Enterprise architecture
Protože při autorizaci Emergency změn často není čas na setkání všech členů CAB a rozhodnutí o autorizaci takovéto změny je třeba přijmout rychle, je vhodné ustanovit i Emergency CAB s účastí pouze nejdůležitějších rolí.
Change management je oblastí, která zpravidla vyžaduje nejvíce pozornosti při implementaci ITIL procesů, aby zohlednila specifika dané organizace a výsledný proces zajistil potřebnou úroveň řízení změn a zároveň neznamenal enormní náklady a zpomalení změn (time-to-market).
Ústřední entitou procesu Change management je v ObjectGears Změnový požadavek (Request for change). Změnový požadavek vzniká v rámci určitého Projektu (viz Project management) nebo jako reakce na Problém (viz Incident and Problem management). Na Change management naopak navazuje proces Testování a Release management. Provedené změny je třeba promítnout do Znalostní báze (viz Knowledge management) a Konfigurační báze (viz Configuration management). Změna může souviset i s dalšími procesy a například vést k úpravě stávajích nákladových modelů (viz Financial management).
Proces změnového řízení lze popsat následujícím schématem.
Prvním krokem je založení změnového požadavku. To vychází typicky z projektu, v jehož scope leží konkrétní oblasti potřebných změn. Dalším zdrojem je Problem management (Změnový požadavek řeší určitý problém) či (spíše v menších organizacích) Request fulfilment (podnět od koncového uživatele je převeden na změnový požadavek). Poznámka: Komplexita změn ve větších organizacích vyžaduje zpravidla formálnější proces generování a vyhodnocování požadavku na změnu. Vazba na Request fulfilment proces není použita a uživatel je veden na zpracování Ideje projektu - viz proces Project management.
Po založení změnového požadavku dochází k jeho revizi. V této fázi jsou odchyceny požadavky evidentně nepraktického charakteru (bez reálné šance na realizaci) či opakující se požadavky. ať už byly dříve zamítnuty, akceptovány k realizaci či stále ještě v procesu hodnocení.
Požadavky, které prošly revizí jsou posuzovány z pohledu jejich dopadu a náročnosti. V této fázi se uplatňuje Change Advisory Board (CAB) - komise, která na základě zpracované analýzy doporučí změnu k realizaci a poskytne podklady k informovanému rozhodnutí managementu.
Následuje schválení změnového požadavku a pak plánování změny. Při plánování změny Projektový manažer vytváří Úkoly pro jednotlivé role (například Analytik rozpadne Změnový požadavek na Detailní požadavky a Test manažer vytvoří Testovací případy (viz Test management).
Další fází je koordinace implementace. V této fázi zakládá Projektový manažer požadavky na vývoj, Test manažer organizuje kola testování, Testeři hlásí Vady nalezené při testech a Vývojáři je opravují. Projektový manažer kontroluje stav prací (vývojových úkolů, testů a oprav chyb) a připravuje s Release manažerem vlastní nasazení do produkce (viz Release management).
Posledním krokem je revize realizovaného Změnového požadavku a jeho formální uzavření.
ObjectGears uvedené procesy podporuje automatizací činností (např. automatické vytvoření úkolu k otestování po vyřešení Vady), notifikacemi uživatelům, jednotnou frontou úloh pracovníků, reporty o stavu prací atd.